Ahlberg Bil har Sveriges mest
välklädda personal

Inget är omöjligt. Det omöjliga kan bara ta lite längre tid. Ahlberg Bils vice vd Mikael Andersson föll för Lindbytvättens stora vilja till flexibilitet.

– Det är oerhört positivt att ha en leverantör som aldrig ser hinder, bara möjligheter, poängterar han.

Starkt signalvärde

Ahlberg Bil är med sina fyra anläggningar i Blekinge (två till i Ljungby) det dominerande bilföre­taget i landskapet. En årlig försäljning om 2 500 bilar och en omsättning på 800 miljoner kronor talar sitt tydliga språk. Snart har Ahlberg Bil också en av landets mest välklädda medarbetar staber. Samtliga anställda, 172 personer, ska genom Lindbytvättens försorg genomgå en makeover vad det gäller arbetskläder.

– Det ska klart och tydligt framgå att alla våra medarbetare ingår i en och samma organisation, även om det förstås finns praktiska skillnader på de olika yrkesgrup­pernas kläder. Förändringen ska öka sam­hörighetskänslan och samtidigt visualisera att alla medarbetare är lika mycket värda.

Uppgraderingen är också gjord för att matcha den premieprodukt (Volvo) som företaget marknadsför och säljer. Det handlar även om personalvård. Ingen av medarbetarna ska i framtiden behöva fundera över om det finns hela, rena och fräscha kläder att tillgå. Störst förändring blir det naturligtvis för den administrativa personalen. Kvinnor och män får två uppsättningar arbetskläder (med stor valfrihet) och elva skjortor eller blusar. Att Ahlberg Bil valde Lindbytvätten som samarbetspartner har flera förklaringar. Den främsta var bredden på sortiment, framförallt vad gäller damkläder.

– Vi kunde välja de kvalitetskläder vi ville. Det uppstod aldrig några diskussioner utan Lindbytvätten uppfyllde våra önske­mål till 100 procent.

Lyrisk

Annelie Svensson, fackligt ombud för Unionen vid Ahlberg Bil, är nöjd över den nya lösningen vad gäller arbetskläder:

– Helt klart ett vinnande koncept. Först och främst slipper jag tvätthanteringen. Och dessutom strykningsmomentet, som är hur tråkigt som helst. På ett år handlar det om en avsevärd tidsbesparing bara när det gäller strykning av skjortor/blusar. En upp­sida är också att du aldrig behöver fundera över vad du ska ha på dig. Rena och hela kläder finns alltid på företaget. Dessutom innebär förändringen att det går att spara pengar på det privata klädkontot!

Som en viktig ambassadör för Blekinge­företaget Alhlberg Bil (levererar 600 nya volvobilar och administrerar 400 inbyten) ser Annelie Svensson fördel i att tydlig­heten mot kund ökar.

– Och så är förstås upplägget bra ur jämställdhetssynvinkel. Som en bonus tror jag även att gemenskapen blir ännu bättre mellan medarbetarna.